No. 0956 – Glutenfri livsstil // Overvejelser om sundhed

Spisevaner 5

Hvad ved du om gluten og glutenfri livsstil? Jeg undersøger sagen i øjeblikket og prøver opskrifter af, mens jeg prøver at overbevise mig selv om ikke at spise slik og andre sukkersager.

De tre første billeder under dette, siger alt, hvad der er at sige om mine vaner og hvilke konsekvenser vanerne har. Jeg vil SÅ gerne tage de rette beslutninger HVER dag, men jeg har rygrad som en regnorm, når det kommer til mad og søde sager og jeg udsætter den “gode tankegang” til dagen efter.

Sund livstil_sunde vaner_fristelser

Billederne er summerer i korte træk op, hvad der foregår i mine tanker for tiden. Jeg vil have slik, is og søde sager, men jeg vil SÅ gerne også bugt med trangen, men oppustethed og mavepine. Ikke mindst, fordi jeg lider af endometriose, har mine kostvaner en direkte indvirkning på, om jeg kan stå på mine ben. Jeg SKAL passe på under alle omstændigheder!

spisevaner 12
Spisevaner 13

For ikke at være sengeliggende for ofte, er jeg hver dag bevidst om min kost, men for tiden eksperimenterer jeg med glutenfri opskrifter og laktosefri produkter. Jeg kender ikke min sygdom hundrede procent, så jeg ved ikke med sikkerhed, hvad der virker bedst, men jeg har haft det i snart 13 år, så jeg føler mig efterhånden ret velbevandret udi alt fra smertelindring til kost, der er godt og ikke godt.

I første omgang stifter jeg blot bekendtskab med opskrifter og muligheder, erstatter langsomt nogle bestemt madtyper og lærer hvad gluten er og hvor det gemmer sig. Jeg er positivt overrasket indtil videre – frygtede ærligt talt lidt at tage hul på det, fordi jeg har en forestilling om at det er meget vanskeligt, ja nærmest som at lande på en ny planet. Indtil videre har jeg konstateret, at der er flere af ingredienserne og vanerne fra vores familieliv, som allerede er glutenfrie, f.eks. de her banditter, som vi jo ofte nyder herhjemme.

Da vi var på Island, faldt jeg pladask for deres chokoladebarer, Draumur, som er mælkechokolade med lakrids i midten. Jeg spiser snildt en hel bar, men ligger også med mavekramper umiddelbart efter, som tak for dansen.

Spisevaner 9
Spisevaner 8
Spisevaner 3
Spisevaner 1

Jeg lærer aldrig at holde fingrene fra slikskålen, det er et livslangt afhængighedsforhold, men jeg elsker de gode salater og jeg har tiltro til, at jeg kan lande et godt sted, hvor grundmåltiderne fungerer, således jeg ikke går sukkerkold og samtidig slipper for mavepinen.

Har du erfaring med glutenfri kost, har du gode opskrifter eller anden information, som du mener vil være nyttig, så hører jeg meget gerne fra dig – du er velkommen til at linke til din favoritopskrift uden gluten i kommentarfeltet herunder – på den måde kan vi alle jo få gavn og glæde af hinandens tips.

madplan
Follow:
Share:

18 Comments

  1. Iben
    19. juni 2014 / 20:35

    Ang. Laktose har jeg i hvert fald stor erfaring med folk der lider af alt fra voldsom eksem til hovedpine blive helbredt kun ved at stoppe sit forbrug af komælk:)
    Til Info er al chokolade fra Peter Beier glutenfri- så man kan sagtens spise lækker chokolade med glutenallergi

  2. 19. juni 2014 / 22:43

    Jeg prøver mig også lidt frem for tiden, og især bønnefritter som erstatning for eks.vis bagte kartofler, pommes frites og andet med stivelse i er et hit her.

  3. 19. juni 2014 / 22:46

    Hej Dorte.
    Vil gerne dele min erfaring her. Jeg er hverken intolerant eller allergisk eller noget, men besluttede i sidste år – efterår – at come jan 1st, så stopper min sukkerafhængighed! Det var simpelthen for galt, at det næsten styrede mig, og havde de vildeste humørsvingninger hvis jeg ikke lige kunne få mit sukker. (MEn skulle lige forbi julen, ik?) Jeg gik all-in med lchf, du har sikkert læst om det, men hvis ikke, så low carb, high fat. Mange gode fifs på madbanditten.dk
    Det er gået over forventning. Jeg kunne bruge meget plads på de gode ting det har medført, men korte af det lange, jeg sover SÅ godt, har pænere hud, spiser 2-3 måltider om dagen og er MÆT, min sukkertrang er under kontrol, det er mig som bestemmer, og maden smager SÅ godt. Jeg har tabt mig selvom vægten ikke siger det store i tal, så føler jeg det bedre, end jeg ser. (Og har for første gang været ude i at købe tøj i størrelser small og medium, som jeg har måtte tage tilbage til butikkerne og bytte til, efter at jeg automatisk bare har taget large, når jeg ikke lige har gidet at prøve). Kender også godt til det med mavekramper og har altid haft dårlig fordøjelse, men det er også væk nu. Jeg spiser pænt liberalt, så der er plads til at tage hvad der bliver serveret når jeg er væk med jobbet, eller en kollega har lækkerier med, det vil jeg have plads til, når det nu er en livsstilsændring, jeg har gjort.
    Spændt at høre om hvad du beslutter, og altid en fornøjelse at følge dig.
    kh. Halla.

    • 20. juni 2014 / 14:08

      Hej Halla.
      Tak for det, jeg er glad for at høre dit input og LCHF er også i mine overvejelser. Jeg tænker meget på at finde noget, der er foreneligt med børnenes kost også og frygter lidt for at sætte børnene på LCHF. Det er dog ikke udelukket og intet ligger heller fast her endnu – jeg undersøger, spørger andre og prøver forskelligt af. I hvert fald kan jeg mærke at laktosefrie produkter har en positiv virkning på mig og et eller andet er i bedring i min mave også, så jeg skal nok lande et eller andet fornuftigt sted tænker jer.

      Det er fedt at der er så meget inspiration at hente både fra jer, der læser med og via andre blogs – det nyder jeg virkelig 🙂

      Tak igen for dit input og rigtig god weekend. KH Dorte

  4. S
    20. juni 2014 / 11:30

    Hej
    Jeg er 25 år og er netop, efter start af gluten- og mælkefri diæt i efteråret, blevet fri for: hovedpine, mavekramper, hård mave, kvalme, ekstra luft i maven, blister i munden, forhøjet kolesterol, muskelsmerter, ingen energi, oppustet mave, humørsvingninger og ondt i hals og ører. Så ja min krop er blevet helt fantastisk at være i! Den har simpelthen været i ubalance i tiltagende kraft hele mit liv og har altid følt at min krop ikke var som andres og åhhh – fejlede noget hele tiden. Mine symptomer har været on/off løbende, så har jo aldrig været alvorligt syg og havde ALDRIG overvejet at jeg kunne spise noget forkert indtil min læge sagde ordet “glutenfri”. Mit råd er at tømme køkkenet for det man ikke skal spise, og blot købe det mad man KAN spise i supermarkederne, så er det intet problem derhjemme… Problemerne opstår kun når man er hjemme ved andre, for der tilberedes maden jo efter vane. På restauranter kan de ALTID lave en ret til dig.
    Det var lige et eksempel på en type madtolerance – for det er jo forskelligt hvad kroppen ikke vil have. For mig er det proteinerne, som findes i gluten og mælkeprodukter… (glutensensitivitet). Det er nogle store proteiner, som ikke bliver nedbrudt i maven og dermed ender i blodbanen som ubudne gæster og immunforsvaret kæmper imod dem.
    Skriv endelig ved spørgsmål 🙂

    • 20. juni 2014 / 12:43

      Simone, tillykke med det, hvor er det fedt at høre, der kan være så positive forbedringer og ikke mindst at du oplever det som nemt at have med at gøre. Tak for det – vi talte med vores læge i går omkring anna og til dels også min mave og han bekræftede også at det bedste vil være blot at prøve det af, så det lægger vi an til nu. Har du fundet gode opskrifter på nettet eller?

  5. Turi
    20. juni 2014 / 20:04

    Hej Dorte,
    Jeg har for et par år siden lagt min kost om. Jeg har satset på ikke at gå gluten-fri – mest ud fra en kritisk stillingtagen til “evidensen” for at gluten skulle forårsage alle de problemer, den beskyldes for. I stedet har jeg taget kostrådene alvorligt. Dvs. min kost er primært plantebaseret med temmelig omfattende mængder grøntsager og i mindre omfang frugt + fedtfattige mælkeprodukter, nødder og bønner som primære proteinkilder. Jeg er ikke gået fuldstændig low carb, men har skruet meget ned for indtaget og prioriterer at det er fuldkorn. Dvs. jeg undgår hvidt brød, hvide ris, hvid pasta, men spiser gerne rugbrød og indtager müsli i halvstore mængder!
    For mig har det løst problemer med oppustet mave, træthed og uoplagthed osv. Og jeg synes det er meget nemt at forene med at have børn. Jeg mener man skal være yderst varsom med at introducere low carb i børns ernæring og at tage gluten ud uden egentlig allergi kan gøre deres sociale liv unødigt svært. Med den version, jeg har fundet frem til kan jeg få det bedste af alle verdener synes jeg selv: jeg kan introducere mine børn til sund, nærende og spændende mad, jeg kan bare selv øse flere grøntsager op og lade være med at tage så meget pasta og bøf, men jeg skal ikke finde tid til at lave en masse specialmad. Selvom det tager længere tid at gøre 300 g grøntsager klar til frokost end at smøre en leverpostejmad… Og jeg har det bare så meget bedre.
    Det er absolut ikke sikkert at det er løsningen for andre at gøre som jeg har gjort og det vigtigste er at finde det, der fungerer for en selv og ens familie. Jeg synes det er investeringen værd, det er helt utroligt at opleve hvor meget bedre man kan have det og hvor meget fladere mave man kan få uden at tabe sig ved at holde sig fra det hvide stivelse ;).
    Jeg håber du finder en version, du trives med 🙂
    Mvh. Turi

    • 24. juni 2014 / 12:09

      Hej Turi.

      Først og fremmest tak for din kommentar og for at dele. Jeg er sikker på at rejsen bliver livslang, men også at vi stille og roligt finder nye afbalancerede vaner herhjemme. Vi ER jo oikke allergiske, så vi kan tillade os at være pragmatiske… jeg vil gerne finde et godt hverdagsfundament og drosle mest muligt ned, men hvis der kan være plads til et sidespring når man ikke kan vælge andet, så vil det være perfekt 🙂

  6. Anne Cathrine
    27. juni 2014 / 23:32

    Hej Dorte,
    Tænkte at jeg også lige ville give en kommentar med på vejen, da vi også er meget opmærksomme på vores kost herhjemme. Jeg har selv en grum sukkertrang, som ville være rar at komme af med, men er svært overskueligt at forholde sig til. Dog er det et projekt der skal arbejdes på hen over sommeren.

    Mht. mad uden gluten så laver vi af og til dette. I går faldt jeg over en glutenfri pasta/spaghetti i Lidl lavet på majs, som varmt kan anbefales. Den er ikke dyrere end normal pasta og smagte rigtig godt. Vi har også flere gange lavet polenta med hakkede tomater og krydderurter i, som tilbehør til aftensmad. Polenta kan generelt bruges til mange ting og vi har blandt andet lavet rigtig gode pizzaer, hvor bunden har været af polenta. Det skal blot lægges ud i et meget tyndt lag på en bageplade og tilberedes lidt på forhånd i ovnen inden man putter sit fyld på.

    Da jeg endvidere har en moster som er glutenallergiker, er det væsentligt at tage højde for dette når hun sidder med til bords. Er derfor blevet opmærksom på at store dele af slik fra Haribo er uden gluten, tjek dog altid for ingredienser, hvis du vil være helt sikker. Endvidere kan det anbefales at bage med marcipan (meget marcipan er glutenfri, men tjek igen for en sikkerhedsskyld), og mandelmel 🙂

    Lige et par gode opskrifter, som også kan anbefales:
    http://www.altfordamerne.dk/opskrifter/sund–slank/Kodsovs-med-bacon-og-oliven/
    http://minglutenfriesamling.wordpress.com/category/desserter/

    Held og lykke med projektet 😉

    Kh Anne Cathrine

    • 28. juni 2014 / 22:50

      Hej Anne Cathrine.

      Tak for den fine kommentar og videndelingen. Jeg vil helt sikkert prøve pasta´en – stod og så på noget lignende forleden, men følte mig skeptisk – ikke mindst fordi jeg skulle betale 47 kr (!!) for en pakke lasagneplader. Jeg har lang vej endnu mht. at finde de rette varer, brands og opskrifter og jeg synes også det kræver det rette “humør” lige at kaste sig over. Især fordi vi ikke lider af cøliaki, men blot fornemmer at have nogle uhensigtsmæssige reaktioner på gluten. Jeg bilder mig derfor ind at kunne tillade mig at tage små skridt ad gangen. Mest af alt føler jeg et ansvar for at gøre overgangen så let og glidende for Anna.

      Polenta – bliver det ikke sådan lidt funny i konsistensen? Tak for links også, dem kigger jeg nærmere på.
      Kh. Dorte

      • Anne Cathrine
        28. juni 2014 / 23:50

        Puha, det var godt nok dyrt. Ikke økonomisk det nemmeste at skulle leve sundere altid. Mht. pasta’en så prøvede vi spaghetti-versionen, men ville nok prøve pastapennene næste gang, da de klistrede lidt sammen spaghettierne (måske lidt mere salt kunne have afhjulpet problemet).

        Polentaen er selvfølgelig lidt anderledes i konsistensen end man måske ellers er vant til, men som pizzabunde bliver de faktisk ret sprøde, hvis man netop sørger for at bage dem lidt inden fyldet kommes på. Og så er det også ret væsentligt at bunden virkelig er tynd 🙂
        Kh AC

          • Anne Cathrine
            29. juni 2014 / 20:22

            Nej vi prøver os egentlig bare lidt frem. Det kan være en god idé at pensle bagepapiret med lidt olie inden polentaen kommes på ellers kan det have ret svært ved at slippe. Polentaen tilberedes på normal vis i en gryde inden det smøres på en bageplade. Bundene skal være nærmest færdige, altså ret sprøde, når fyldet kommes på. Er dog sikker på at du sagtens kan finde en opskrift at følge.
            Håber det bliver en succes 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.