0
Familieliv Kvindeliv

Ferie, vægttab og is

Selvom jeg ikke føler, jeg mangler noget på denne ferie, har jeg sørme tabt mig. Hvordan det kan lade sig gøre deler jeg i dagens indlæg, og der er ingen hokus pokus – kun smagfulde og sunde valg., men holder det mon?

I ugerne op til ferien havde jeg langt om længe fundet den rette motivation til at træffe sunde og pragmatiske madbeslutninger. Jeg var også blevet temmelig glad for min træning, Bodyflow hos Fitness DK, som jeg decideret længtes efter, hvis der gik mere end tre dage mellem. Så kom ferien… Jeg frygtede at skulle undvære træningen (mentalt altså), men besluttede til gengæld, at jeg ville spise godt (det er jo ferie), men overvejende fornuftigt, og at der skulle være plads til is og vin. Yogamåtten kom med på ferie, men det er svært at lave yogaøvelser og thaichi, når man er newbie. En enkelt gang har jeg dog taget en lille time ud til at øve på yogamåtten, og selvom det nok ikke var super korrekt, så føltes det godt. Jeg har helt vildt lyst til at træne udenfor i morgenskyggen, men det tør jeg ærligt talt ikke – too much attention!  

Hvis du tænker, at jeg skulle slå bremsen i og bare holde ferie, så gør jeg det bestemt. Her er masser af usunde valg, men jeg har taget omkring 8 kilo på siden sidste sommer, og det er ikke kilo, som jeg er tilpas med, så jeg vil af med dem, og af en eller anden grund, er jeg altid bedre til at kickstarte mit vægttab, når jeg holder ferie. Jeg delte min madglæde med jer i sidste uge, og det har vist sig, at jeg faktisk har tabt mig lidt en uge inde i ferien – til trods for is og vin. Det lyder måske ikke helt sådan, men jeg har egentlig ikke haft som mål at tabe mig på ferien, blot at spise fornuftigt det meste af tiden, fordi det er super nemt i Italien.  

Jeg har nogenlunde fulgt denne plan:

Morgenmad

Jeg spiser enten æg, jugurt eller havregrød til morgenmad. Brød er jeg slet ikke i humør til fra morgenstunden, så det giver sig selv. Jeg har medbragt havregryn hjemmefra, ligesom jeg har en pose fuldkornsrismel og boghvedemel med, så jeg har også lavet de her en morgen. Her er masser af smagfulde frugter, ikke mindst dem, som vi får fra vores vært, så dem bruger jeg på jugurt eller havregrød sammen med fitness flakes.  

 

Frokost & aftensmad

Til frokost og aftensmad laver jeg gerne en tallerken Caprese eller bresaola a la den fra dette indlæg. Jeg får altså olie, pesto, fed ost og tomat eller kød, og når jeg har fyldt mig med en af disse favoritter, giver jeg plads til enten lidt brød eller pasta. Det gør virkelig en forskel for mine smagsløg, at jeg starter med det proteinholdige eller grønne, fordi hvis jeg først sætter tænderne i pizza eller pasta, så vender jeg aldrig tilbage til det andet. Mer vil have mer! Til gengæld føler jeg ingen afsavn ved at indtage den lille portion af pasta, gnocchi eller lignende, for jeg undgår derved mavepinen, som ellers følger med et stort glutenindtag, og jeg har virkelig nydt den smagfulde og lette “førsteret”.

 
Snacks, drikke og desserter

Ja tak! Til det hele, og som sagt holder vi ferie, så jeg siger ikke nej til mine lyster. Jeg drikker et glas vin de fleste dage, og vi spiser gerne en håndfuld chips hver eftermiddag, fordi saltet føles så godt her i varmen. Derudover drikker vi nok mest vand, det giver vist sig selv, en cappucino i ny og næ og is. Vi spiser is hver dag, næsten da! Is er vist slet ikke så uartigt, som man går og tror, og alt efter om man vælger is med fløde, mælk eller sorbetis, så er der rent faktisk ikke flere kalorier i end hvad et mellemmåltid bør have. Jeg faldt over en oversigt over kalorieindholdet i vores favoritispinde, som jeg synes er sjov. Enkelte gange er jeg gået all-in med en amerikansk pandekage, eller i Østrig, hvor jeg bare måtte have en portion Spetzl. 

Vægtmæssig betyder det ikke noget, men jeg bliver straffet for det med mavepine og andre smerter, så det er nu ret nemt det meste af tiden at vælge udenom. 

 Jeg savner avocado, så det står på indkøbssedlen, og jeg savner skyr. Hernede laver de jugurt, og den er forbandet sød, hvilket ikke behager mig. 

Der er gået mere restaurant i den her den sidste del af ferien, og indkøbsmulighederne på øen er ikke så gode. Det betyder at jeg må ty til Hvidt brød og pasta i stedet for mine ellers gode valg den første del af ferien. Det ærgrer mig, fordi jeg får mere bøvl med maven og rent faktisk hellere ville spise de andre ting, og jeg begynder så småt også at ligne en gravid, fordi jeg ikke kan tåle det. Men who cares – det er ferie og derhjemme kan jeg igen tage rigtigt fat på de der kilo, som ønskes væk – for good!

English recap: Yeah, can you believe I actually lost weight while being on vacation? It’s not that I was really aiming for it though I am focused on getting wrid on some extras but in Italy it’s so easy to choose proteins and veggies.

………………

LINKS & CREDITS
Photos by Dorte Bak ©
Follow this blog on BloglovinFacebook
Instagram and Pinterest

Find inspiration i alle mine opskrifter her

Du kunne også være interesseret i

Ingen kommentarer

    Skriv en kommentar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.