fbpx

Afhængig af kaffe?

Copyright
English recap

Har du tænkt på, hvordan kaffe påvirker dig i det daglige? Jeg har rykket mine kaffegrænser her på det seneste, og her er hvad jeg har fundet ud af…

indlægget indeholder reklame_grønDrikker du også kaffe hver dag? I så fald, hvor mange kopper konsumerer du da og er det med mælk?

For de af jer, som også følger med på Instagram, er I vist ikke i tvivl om, at damen bag denne blog er en aktiv kaffedrikker, og jeg har jo nærmest fået et helt dedikeret kaffegalleri stablet på benene. Jeg hashtagger det #bybakcoffeeaddiction, og det er lige præcis, hvad det er; ikke en sund balance eller et velovervejet supplement til dagens øvrige måltider, derimod en usund måltidserstatning, som på visse dage kan ende op i hele 7 cappuccinos! Men så en dag gik mælkeskummeren i stykker, og hvad så…?!

Husk også at følge @bybak på Instagram 

I lidt over en uge kunne vi lave kaffe, men ikke skumme mælk. Det gik overraskende godt for mig med at undvære de mange kopper dagen igennem, og jeg gik én gang om dagen til vores lokale cafe for at få mig en kop “god kælekaffe”, som jeg kalder den. Positiv/negativ-listen blev pludselig tydelig for mig, for jeg fandt jo hurtigt ud af, at det nok ville være meget godt at fastholde stilen med 1-2 kopper dagligt i stedet for:

  • De første par dage havde jeg voldsom hovedpine og måtte endda snuppe et par hovedpinepiller, hvilket ellers aldrig sker
  • Min mave havde det pludselig bedre – ingen oppustethed, knap så mange irritationer

Og i stedet for kaffe, når det skulle være varmt og føles hyggeligt, ja så drak jeg the, som var overraskende dejligt at kæle med også. Det er endda som om, at trangen til søde sager lagde sig lidt i baggrunden, når jeg drak the.

Fakta om kaffe

Det er ingen hemmelighed, at kaffe indeholder koffein, men vidste du at koffein påvirker dit centralnervesystem og endda kan øge produktionen af stresshormon? Koffein får også niveauet af mavesyre til at stige og især hvis du drikker kaffe på tom mave, kan det betyde mavekramper og utilpashed.

Jeg holder fortsat fast i de 1-2 kopper om dagen her på 3. Uge og trives faktisk med det. Tiden må jo vise, om det holder ved, men jeg mærker mange positive følgevirkninger i forhold til min appetit og smagsløg, så kryds luge fingre for at min rygrad viser sig rank og stærk her. Hvordan har du det med kaffeindtaget, kan du genkende noget af det, jeg jar oplevet mon? 

English recap

If I should really confess I would have to say I’m somewhat of a coffee addict but here lately I’ve been trying to cut down, which has turned out to be a bit of a succes. I was chocked to find out how addicted I must have been since I had the worst headache for the first two days after cutting down to 1 cup from 4-7 a day! To make the transition easier I turned to tea which actually is great and also my veggie juices have been great to comfort that urge to drink something. Now I keep it 1-2 cups a day and it works brilliantly.

It is no secret that coffee contains caffeine, but did you know that caffeine affects your central nervous system and may even increase the production of stress hormone? Caffeine also motivate the level of stomach acid to rise and especially if you drink coffee on an empty stomach this may cause stomach cramps and malaise. That explains why my stomache has been in a bad mood on those days with many cups and I’m very satisfied with having lowered my intake to 1-2 cups now.

……………..

LINKS & CREDITS

Photos by Dorte Bak ©
Follow this blog on BloglovinFacebookInstagram and Pinterest

Follow:
Share:

5 Comments

  1. Mai O.
    12. december 2016 / 9:19

    ÅHJA! Jeg får SÅDAN en hovedpine, hvis jeg ikke får kaffe. Og jeg kan ikke engang slå den ned med kaffe eller piller. Når den først er der, er det bare ærgerligt! Hver gang jeg er gravid, ændrer det sig radikalt. Så indtager jeg nul og niks, hvilket føles besynderligt, men lysten laver altså et ganske absurd forsvindingsnummer. Vist vældigt normalt. Nåmen, ja. Den kaffe, den kaffe.

    • 12. december 2016 / 10:45

      Jeg oplevede også at kaffetrangen forsvandt i hvert fald den første halvdel af graviditeten – havde slet ikke lyst!

  2. Lene
    12. december 2016 / 16:02

    Drak ikke kaffe i mange år, startede så i 30´ erne og er forsat, men det er altid sort kaffe uden sukker eller mælk, men på det
    seneste er det som om jeg crawer mere og mere kaffe, altså flere kopper om dagen og det synes jeg er underligt, så nu er
    jeg begyndt at holde igen, har godt nok lige lavet en julekaffe da jeg trængte til et alternativ til alm. kaffe og det er lækkert,
    men jeg vil gerne ud af denne kaffe trang og drikke noget der er sundere for kroppen 🙂

  3. 14. december 2016 / 10:19

    Paradoksalt at jeg sidder og drikker kaffe, mens jeg læser dette? 😉 Argh, men med sygt barn og artikeldeadline lige om hjørnet lader jeg faktisk bare stå til og drosler så ned i weekenden. Mange gange – i hvert fald når jeg sidder ved computeren og skriver – handler kaffedrikningen lige så meget om, at jeg skal have et krus noget (og et glas vand) ved hånden.

    • 14. december 2016 / 12:42

      Men det er nemlig helt rigtig ikke, at vi bare skal have en kop at kæle med – og om det så er grøntsagsjuice, the eller kaffe burde vi jo kunne beslutte os for 🙂 Rigtig god bedring med barnet, knus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.