0
Bedre hverdag Børn Hverdag & opdragelse

Dejlige putterutiner, der sender børn i sovehimlen

born-selvvaerd-sovn-1Copyright

English recap

Har du brug for at tilpasse dit barns putterutiner, eller oplever du dit barn være meget selvkritisk, så kan du måske bruge disse erfaringer og tricks.

indlægget indeholder reklame_grønFaste putterutiner har altid været på vores dagsorden herhjemme, herunder fast sengetid kl. 19.00. Selvfølgelig kan vi gøre en undtagelse, men det ender som regel med overtrætte børn, som bliver kede af det, eller kede af sig selv – de er bare trætte efter dagens strabadser, og de kan faktisk lide at komme i seng. Så langt så godt, fristes man til at sige… men så simpelt er det jo ikke.

Siden pigerne startede i skole har der været endnu mere behov for ro, rutiner og positivitet. Det har været hårdt for os alle at starte i skole; store emotionelle reaktioner, som skulle processeres, og som absolut var helt naturlige, men bare trak mange kræfter fra os alle. Det tog os lidt tid at finde de rette nye rutiner, men da vi knækkede koden, betød det også total ro hos pigerne. Det er således blevet til en række af hjælpeværktøjer, som vi benytter os af hver aften – nogle gange det hele, andre gange det ene eller det andet. I kølvandet oplever vi, at de falder i søvn på en rar måde, sover bedre i løbet af natten og bygger et positivt selvbillede op af dem selv.

born-selvvaerd-1 born-selvvaerd-2born-selvvaerd-3

Jeg er ingen ekspert udi psyke, pædagogik eller lignede, men jeg er mor til 2 piger, der både føler og tænker i mange nuancer, så hvis du er villig til at tage imod inspirationen, vil jeg her fortælle om de ting, der fungerer hjemme hos os:

Massage / kompression

Vi har gode erfaringer med at “trykke” børnene, når de skal finde ro. Det gælder sådan set også, når de kommer trætte hjem, er kede af det eller om aftenen, når de skal sove. Jeg trykker dem let og trykker leddene mod hinanden i fingre og arme, og det får dem til at slappe af og blive helt salige.

Fakta!

Der sidder en masse nervebaner i hvert led, og ved at trykke dem let sammen, frigives dagens stress og der sendes glædeshormoner op til hjernen.

Børnemeditation med fokus på selvværd

Vi er begyndt at lade børnene lytte til lydspor med positive historier, der får dem til at slappe af og føle glæde. Der er både dagshistorier og godnathistorier, og de varer ca. 20 minutter alle sammen. Ved godnathistorierne lægges der ud med afspænding, hvorefter der fortælles en historie, der booster dit barns selvværd. Det er nogle hyggelige og søde små historier, som børnene kan relatere sig til, og de er suppleret med en underlægningsmusik, der indstiller hjernen til søvn. Vi er især blevet glade for denne rabatpakke med søde selvværdshistorier og Du er noget helt specieltogDu er god nok“.

Kaninen, der så gerne ville sove

Kender du bogen Kaninen, der så gerne ville sove? Jeg får blandet feedback fra jer, og hos nogle vil børnene slet ikke acceptere skrivestilen. Herhjemme er den imidlertid vældig populær, og den har fået børnene til at falde i søvn hver gang. Skrivestilen dækker over hypnose, og du skal således sætte dig ind i oplæsningsteknikken, men det er ret simpelt at lære og det fungerer så godt, at jeg selv skal gøre mig umage for ikke at falde i søvn under oplæsningen.

Lignende bøger:

Kærlighedsbamser

Da vi skulle til Madrid uden børnene, købte jeg et par nye bamser til dem. Jeg fortalte, at bamserne var blevet fyldt op med mor-og-far-kærlighed, og at de aldrig nogensinde kunne løbe tør for kærlighed – uanset hvordan man behandlede dem. At bamserne kunne bære på alverdens grimme hemmeligheder, skæld ud og kærlighed uden nogensinde at løbe tør for kærligheden, og at de kunne fylde pigerne op, når de savner os eller er kede af noget.

Bamserne har fået stor betydning for pigerne, og er blevet en obligatorisk del af ders dag, ikke-industrialiserede putterutinen. Det er dem, som kan hjælpe på en svær morgen, når man er ked af det eller når man skal bruge ekstra styrke til at gennemføre en svær opgave.

Jeg siger ikke, at alle børn vil elske de samme ting, men jeg har selv stået helt frustreret i visse perioder, hvor jeg følte at min værktøjskasse var gabende tom. Hvis du selv står der, så prøv da lige noget nyt – måske det hjælper jer også, knus Dorte ♥

English recap

When my kids started going to school they also started to have more worries. This was expressed with frustration and bad sleep and therefore we started to research on helpful routines, and what works for us these days is a mix of compression and listening to positive stories that are made to boost childrens self confidence and get them sleepy. 

……………..

LINKS & CREDITS

Photos by Dorte Bak ©
Follow this blog on BloglovinFacebookInstagram and Pinterest

Du kunne også være interesseret i

3 Kommentarer

  • Reply
    modgaard
    19. december 2016 kl 15:02

    TAK for det her indlæg. Vi sejler lidt rundt i vores rutiner, vores tre-årige har SVÆRT ved at finde ro. Jeg vil klart prøve de søde selvværdshistorier 🙂
    Kh Mai

  • Reply
    Camilla
    13. januar 2018 kl 22:26

    Hej. Hvor har du fundet vejledning om hvordan man “trykker” børnene? Det lyder som noget der skal prøves 🙂

    • Reply
      Dorte Bak
      13. januar 2018 kl 22:32

      Hej Camilla.
      Jeg har talt med en ergoterapeut og en mor med erfaring, som fortalte om det. Det er egentlig bare at tage fat omkring hvert led og klemme – ikke hårdt, men bare lige, så det kan mærkes. Det gør underværker herhjemme og får dem straks til at slappe af i kroppen. Håber det giver mening og at I får glæde af det – er du i tvivl om noget, så vil jeg anbefale dig at tale med en ergoterapeut. Knus

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.