0
Dame-halløj

Tips til at forbedre din morgenrutine

Trine Hedegaard_Yogini Yoga_familie4© Photo credit: Yogini Yoga

English recap

Kæmper du også med morgenrutinen og en ør og træt krop om morgenen? Jeg har teamet op med en vaskeægte ekspert, som afslører sin egen morgenrutine og vi har lavet en video med nemme øvelser, der vækker kroppen blidt om morgenen.

Screendump

Morgenrutiner skal man slet ikke kimse af, og ligesom jeg tidligere har skrevet om vores praktiske morgenrutiner med børnene,  så fortjener vi voksne bestemt også at overveje hvilke vaner, vi kan forkæle os selv med – ikke mindst efter man har passeret de 35, hvor kroppen så småt begynder at fortælle os, at vi rent faktisk ikke kan det samme som for ti år siden. En af de ting jeg mærker med alderspilen pegende mere på 40 end på de 30, det er nemlig, at kroppen ligesom ikke helt er glad, når jeg vågner. Jeg føler mig stiv og øm, hvilket en ny seng muligvis også kunne hjælpe på, men man kan give sig selv en rar opvågning ved simpelthen at sætte sig på gulvet straks og lave nogle nemme udstræk, der smører led og muskler. Det kræver helt sikkert vilje at sætte igang, men jeg har på fornemmelsen, at det vil være en dejlig vane, som ikke behøver være tidskrævende, hvis man vænner sig til at gøre det.

Jeg har allieret mig med Trine Hedegaard, som er lidt af en specialist i yoga og kvindeliv, og sammen har vi flettet en lille video sammen til jer, som gerne vil forsøge at putte lidt velvære ind i dagligdagen – hvis ikke dagligt, så måske bare et par gange om ugen.

Her viser Trine Hedegaard et par nemme øvelser, som vækker din krop om morgenen. Det kræver ikke særlige redskaber eller yogaviden, og du bestemmer selv, om du blot laver den ene af dem eller alle.

Bliv inspireret af Trines morgenrutine

Trine har en fleksibel hverdag med yogaundervisning og en del hjemmearbejde. Hun er mor til 2 skolebørn og gift, men selvom hun i princippet kunne have mere fleksibilitet om morgenen, end du måske har, så kører deres morgener udfra nogle ret fasttømrede rutiner. Dem har jeg spurgt ind til, så her er et oprids af Trines typiske morgen.

Trines morgen

  1. Morgenen startes med oilpulling. Nattens faste brydes ved at gurgle i 1 tsk. kokosolie, hvilket renser for belægninger og plak. Hun gurgler i 3-5 minutter.
  2. Mens der gurgles koges varmt vand. Med lidt citron i smager det kogte vand af lidt, og det varme vand vækker tarmene blidt.
  3. Da det anbefales at vente 30 minutter før du spiser morgenmad, bruger Trines ventetiden på at gå i bad. Ventetiden er en anbefaling taget ud af japanske studier, men du skal selvfølgelig gøre hvad der kan passe med din morgen.
  4. Inden badet tørbørster Trine kroppen – det sætter gang i lymferne og blodcirkulationen og giver huden en sund glød. Tag dit bad herefter. Den viste børste er ikke Trines, derimod en tørbørste fra Meraki, som jeg flirter lidt med for tiden.
  5. Efter badet er Trine klar til morgenmaden, som enten kan være en omelet eller en smoothiebowl med chiafrø, mandelmælk og kokosvand samt frugt og grønt. Til morgenmaden tager hun også et ingefærshot, mælkesyrebakterier og Omega 3 olie.

Og hvor meget af det nævnte, gør bloggeren så selv? Ikke lige så meget som Trine, men jeg starter for eksempel altid dagen med lunkent vand – nogle gange te, andre gange med citron eller endda bare vand. Jeg kan mærke min mave trives med at vågne på den måde og det giver mig en bedre dag. Tørbørstningen har stået på min ønske-to-do længe, men af uransagelige årsager er jeg bare ikke kommet igang med det endnu – jeg vil helt sikkert prøve kræfter med nogle af Trines øvelser på de dage, hvor jeg kan få hovede og tidsplan til at hænge sammen! Generelt elsker jeg egentlig bare at høre, hvordan andre gær tingene – selv de små tilpasninger kan jo gøre en forskel, og inspiration kan man aldrig få for meget af. Vil du i øvrigt vide mere om Trine, så besøg hendes yoga-hjemmeside.

Jeg selv er slet ikke et morgenmenneske – og jeg mener, jeg er virkelig, virkelig ikke et morgenmenneske, så for mig er de praktiske rutiner nødvendige, hvis pigerne skal overholde deres mødetider. Jeg har altid sådan lidt dårlig samvittighed over ikke at være hurtigt vågen og klar i hovedet, og derfor et jeg også altid nysgerrig efter at høre, hvordan andre griber deres morgener an. Hvordan kører morgenen mon for dig? 

English recap

Today I have teamed up with Trine Hedegaard to share her morning routines and especially to share her knowledge and tips on how awaken the body in the morning. Watch the video clip to see how easy you can get your body ready for the day in front of you – maybe you could even try to do those light exercises some of the mornings during the week?

……………..

Husk at du kan følge bloggen via BloglovinFacebookInstagram & Pinterest

LINKS & CREDITS
Photos by Dorte Bak ©

 

Du kunne også være interesseret i

2 Kommentarer

  • Reply
    Thit
    17. januar 2017 kl 17:07

    Det er skægt, for jeg synes virkelig, at det er inspirerende at læse om folks morgenrutiner. Valdemarsro har også engang skrevet et indlæg, som jeg har vendt tilbage til en del gange. Sådan en morgenrutine præger nemlig ens dag ret meget, så det er altid fint at få inspiration til, hvordan man kan starte dagen med lidt mere overskud. Så tak for dejlig læsning! Selv starter dagen aller bedst, hvis jeg får trænet fra morgenstunden af. Så har jeg nemlig eftermiddagen fri.

    • Reply
      by.bak interior & lifestyle
      17. januar 2017 kl 22:29

      Ja, jeg har det faktisk på samme måde – morgener er virkelig noget, man kan ændre på med små bitte tiltag og som du skriver, så gør det virkelig en forskel for resten af dagens grundglæde 🙂

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.