0
Lately Mit liv med arbejde

Sådan tjener man penge på at blogge

Blogging 2Copyright

Så ofte spørges jeg, hvordan man tjener penge på en blog, så i dag åbner jeg op for posen og fortæller lidt mere om, hvordan det lige hænger sammen, når jeg kalder bloggen for mit arbejde. Jeg håber, du har lyst til at læse med

Vi er, som du nok har bemærket, hjemme i den danske kulde igen efter en rigtig fin ferie i Dubai. Det er på mange måder skønt at vende hjem og tage fat på hverdagen igen, og jeg er denne gang vendt hjem med fornyede kræfter og motivation både i forhold til mig selv og mine vaner, men bestemt også i forhold til vores hverdagsrutiner, madplan, arbejdsstruktur og så videre. En enkelt uges ferie, hvor jeg ikke skulle sidde og skrive blogindlæg og passe mailboks, viser sig altså at være lidt af en succes.

Du undrer dig måske, men det er jo ret tidskrævende at skrive indlæg, ikke mindst med et frisørjob “on the side”, så at få et antal indlæg klar til tiden, som kommer, kræver naturligt nok ekstra fokus og vilje. Men jeg gjorde det, og det var fantastisk!

Hvorfor så ikke bare lade blog være blog, tænker du måske?

Min erfaring er desværre, at jeg ikke bare kan lade bloggen blive stille i en uge eller mere; uden i hvert fald at tage konsekvensen af manglende indtægt og manglende besøg fra alle jer, der plejer at læse med. Det har nu heller ikke haft nogen negativ betydning for mig tidligere, da jeg altid har anset det som en luksus, at kunne blogge dedikeret fra vores ferieboliger, mens resten af familien sov eller slappede af med hver deres, men det er blevet mit arbejde nu, og derfor skal jeg selvfølgelig også øve mig i at have ordentlige arbejds- og ferierutiner.

Alt dette bringer mig til at ville besvare et spørgsmål, som jeg får meget ofte. Hvordan tjener man penge på at blogge??

Bloggin 3

Jeg kan godt forstå, det trigger nysgerrighed, og at det kan være svært lige at vide, hvor pengene tikker ind henne, og der findes selvfølgelig flere indgangsvinkler til indtægt på blogs, men her er nogle af dem, som du enten har mødt eller stadig møder på min blog:

  • Sponsorerede indlæg og give aways
  • Affiliatelinks
  • Bannere

Sponsorerede indlæg

Her er der tale om en annoncør, som ønsker at jeg blogger om deres produkt eller brand mod en aftalt pris. I modsætning til en annonce, så er et blogindlæg noget helt andet, fordi bloggeren helt selv bestemmer vinklen og tonen i indlægget, hvilket gør markedsføringen langt mere personlig og ærlig. Jeg ved, at alle bloggere, der arbejder professionelt med deres blog, lægger stor vægt på netop at kunne skrive noget, de står inde for og i et sprog, som falder dem naturligt. Det er jeg nu sikker på at mindre bloggere også gør, bare lige for at have den på det rene. Det er de sponserede indlæg, der typisk giver en ordentlig indtægt set i forhold til arbejdet, man lægger i indlæggene, og det er helt klart også disse samarbejder, som er sjovest at arbejde med for mig personligt – der er nogle gode udfordringer gemt i opgaverne, og jeg elsker at kunne lave noget unikt indhold, som jeg for eksempel gjorde, da jeg i samarbejde med Merrild lavede kaffeskole.

Affiliatelink betyder reklamelink

Jeg er begyndt at kalde dem for reklamelinks i stedet for affiliatelinks, for at sikre, at du aldrig er i tvivl om, at linket indgår som en slags reklame. Reklamelinks giver ikke den store indtægt og de repræsenterer altid noget, som jeg er glad for og gerne vil anbefale, men det er et lille supplement, der trods alt understøtter indtægten simpelthen ved at en webshop afstår en lille procentdel af deres fortjeneste på et salg, hvis det er kommet via min blog. Så hvis du gerne vil støtte op om mig og mit arbejde, så kan du jo altid bruge mine links, når du skal shoppe lidt, hi hi.

Bannere

Så er der bannere. Dem prøvede jeg at lade et firma styre for mig sidste år, men det tog mig ikke lang tid at nå frem til den konklusion, at det nok ikke var noget for mig med så intenst et reklameudtryk. Jeg blev simpelthen ked af det æstetiske udtryk, når jeg så de store bannere på min side, så jeg opsagde samarbejdet igen. Havde jeg nu tjent kassen på de bannere, havde det nok været sværere at tage den beslutning, men det var slet ikke det værd for mig – måske du også har bemærket at de var der, og nu er væk igen? Jeg bruger små bannere ind imellem, hvis jeg synes det passer helt naturligt ind i det indlæg, jeg har skrevet, men kun engang imellem.

Vil man tjene penge på sin blog, så er det afgørende, at man har en tydelig identitet, og så interesseret annoncører sig også for bloggens besøgstal og kvalitet i indholdet på bloggen.

Jeg bliver simpelthen så glad, når jeg læser ned igennem kommentarsporet på dette indlæg, hvor I var mange, der netop gav udtryk for, at jeg er god til at vælge passende sponsoreret indhold – det var i virkeligheden nok det allerbedste i kommentarsporet hele sidste år, så for det skal I have tak 

……………..

Husk at du kan følge bloggen via BloglovinFacebookInstagram & Pinterest

LINKS & CREDITS
Photos by Dorte Bak ©

Du kunne også være interesseret i

2 Kommentarer

  • Reply
    Thit
    27. februar 2017 kl 13:01

    Hvor er det bare et godt og relevant indlæg. Super spændende læsning, og der er jo ingen tvivl om, at bloggere er vejen frem i virksomhedernes marketingsindsats. Selv nævner du, at du har haft et rigtig godt samarbejde med Merrild og kaffeskolen. Kan du nævne andre virksomheder, hvor I har haft et godt samarbejde? Sidst men ikke mindst: Hvor meget opsøgende arbejde laver du selv? Kontakter du uopfordret forskellige virksomheder ang. samarbejde, eller kontakter de oftest dig? Og har du mon et mediekit og en prisliste, du sender med? Rigtig god dag – og tak for dejlig læsning <3

    • Reply
      by.bak interior & lifestyle
      27. februar 2017 kl 20:56

      Hej Thit.
      Dejligt at høre, det falder i god jord – du spørger til samarbejder; jeg har flere gode eksempler, men for at nævne nogle, så har der blandt andet været nogle tilbagevendende samarbejder med Kreafunk, Black Swan Fashion og Kristina Dam Studio. I forhold til opsøgende arbejde, så gør jeg det kun meget lidt, men hvis tiden bliver til det skal det helt klart prioritereres – jeg synes, det er dumt som blogger at sidde og vente på at blive “opdaget”, og mest af alt giver det meget mere mening, at man søger de samarbejder, som er relevante og sjove at arbejde med, ikke? Mediakit har jeg, men det er kun nogle gange, at jeg vedhæfter det – det kommer an på, hvem jeg er i dialog med.

      Jeg håber, at mine svar kunne bruges til noget hos dig? Kh Dorte 🙂

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.