0
Glutenfri opskrifter Hverdagsmad Lately Opskrifter Salater

Sunde vafler a la risotto & parmesan chips

sunde vafler med risCopyright

Denne uges nemme hverdagsret er såmænd en vaffel, faktisk er det sunde vafler i stil med bagt risotto, som er genialt som tilbehør til salaten. Jeg har samtidig lavet parmesanchips som den sprøde topping.

Jeg er simpelthen nødt til lige at starte med en kæmpe stor tal til jer. Hold op en vild interesse det var for gårsdagens indlæg, og så mange fine, personlige kommentarer både i min mailboks, indbakken på Insta og her. Tak ♥

Siger du Camilla er det lig med sunde vafler, og jeg tilbringer efterhånden en hel del tid i hendes selskab, så naturligvis har vaffelpassionen smittet af på mig. Senest har jeg lavet disse sunde vafler, som jeg i mangel på bedre navn kaldte risottovafler.

De smager fantastisk og er geniale at have i fryseren, fordi de faktisk bare skal have 3-4 minutter i brødristeren for at være klar direkte fra fryseren. Jeg lavede dem som tilbehør til en salat i sidste uge, i stedet for brød, og det var altså et hit. Resten kom jeg til at snackspise de følgende aftener, ups!

sunde vafler med ris

Sådan laver du sunde risottovafler

(Ca. 3 plader)

Du skal bruge

Ca. 2 dl kogte basmatiris
1 æg
2 spsk revet ægte parmesanost
1/2 dl mælk
Lidt majsmel til at korrigere konsistensen med

Målene er angivet i de cirkastørrelser, jeg husker. Blandt alle ingredienser sammen bortset fra majsmel – det skal du kun bruge, hvis du føler, at dejen bliver for løs. Den skal være ret tyk, men ikke mere end at den lige glider list ud på din vaffelplade, når du lægger den på.

Jeg sprayer altid lidt olie på pladerne, da jeg ellers synes, at dejen kan brænde sig fast. Jeg bruger et Tefal Snack Collection med vaffelpladerne til belgiske vafler.

Sådan laver du parmesanchips

Riv noget ægte parmesan og strø det jævn på et stykke bagepapir. Sørg for det ikke ligger for tykt og gerne med lidt sporadiske huller, og bag det så ved 160 grader i ovnen til det er smeltet og gyldent. Når det har kølet af kan du brække parmesanpladen op i mindre schipsstykker og bruge dem på toppen af din salat.

sunde vafler med ris

Lav en skålfuld salat med dit favoritgrønt og eventuelt lidt kødstrimler eller falafel og stik så 2 vafler ned i skålen og pynt med parmesanchips og limeskiver.

På lørdag er det i øvrigt vaffeldag, så du kan jo meget vel gå i vaffeltræning allerede nu?! Kh Dorte 

……………..

Husk at du kan følge bloggen via BloglovinFacebookInstagram & Pinterest

LINKS & CREDITS
Photos by Dorte Bak ©

 


Du kunne også være interesseret i

Ingen kommentarer

    Skriv en kommentar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.