0
Kvindeliv Sund & selvkærlig

Bliv motiveret til en sund livsstil med mig

Fotos af Malene Porup

Kender du følelsen af at blive skuffet, når du ser dig selv i spejlet? Så håber jeg, du måske kan få lidt gejst af at læse med her. Jeg befinder mig nemlig det helt samme sted, og nu er jeg nået til grænsen for, hvad jeg vil udsætte mig selv for – måske vi kan motivere hinanden?

Normalt deler jeg en masse positive indspark her på bloggen, men skal vi nu tale om de små ting, som skaber følelsen af hverdagsglæde, så er der visse ting, vi er nødt til at behandle i fællesskab, som ikke nødvendigvis er så positivt. Vi kvinder er ufatteligt hårde ved os selv, og selvom jeg også er overbevist om at det medfører store successer og kvalitet med lidt selvkritik, så skal vi simpelthen også holde op med at tale så grimt til os selv. Enten fordi vi i bund og grund ikke har et gyldigt grundlag for den selvkritik, eller fordi vi rent faktisk kan forbedre os på nogle punkter, men bestemt ikke bliver motiverede og succesfulde af at ødelægge vores eget selvværd med bashing.

Forestil dig at du som leder vil motivere dine medarbejdere til at arbejde ekstra hårdt for at nå et super-mål. Vil chefen få sin flok med sig ved at nedgøre dem eller ved at rose dem for de ting, som de er gode til?

Godt så, vi kender alle sammen svaret, så lad os lige overføre den tilgang til os selv. Har du noget, du gerne vil ændre, så inviterer jeg dig til at følges med mig, og jeg er selv startet her:

Find den rette motivation
Jeg har været nødt til at spørge mig selv, hvad det er jeg savner, fordi mine tidligere års erfaring har understreget, at jeg aldrig bliver motiveret nok til at tabe mig, alene for at tabe mig. Jeg har fundet ud af, hvilken form for træning, jeg faktisk kan lide, og så har jeg mærket godt efter og konstateret, at jeg virkelig savner at mærke min krop. Jeg vil gerne være stærk og mærke glæden ved at træne, og jeg vil gerne spise mig glad – ikke nogen kur, det orker jeg simpelthen ikke. For at starte dette positive sted, satser jeg på, at jeg bliver strammet op og smider nogle kilo som en følge, og hvis ikke det er tilfældet, må jeg tage nyt bestik af planen senere hen.

Fokus på det positive
I stedet for at ærgres over mit udseende, så vil jeg øve mig i at tænke positive tanker om mig selv. Selvom jeg ikke kan lide hvad jeg ser, så er der masser af ting ved mig selv, som jeg er stolt af, og dem skal jeg huske mig selv på dagligt for at højne min selvværdsfølelse og motivation

Dokumentering
Når man går i gang med en livsstilstilpasning, så ser man ikke altid de løbende forbedringer, så jeg har dokumenteret mit udgangspunkt på godt og ondt. I min Bullet Journal har jeg lavet nogle kolonner, hvor jeg ugentlig noterer min vægt og mine cm-mål, men jeg tracker også på antallet af skridt og øvrig motion. Ikke mindst har jeg overskredet mine grænser totalt ved at tage billeder af mig selv, da jeg startede. Avs, den var godt nok svær, men det er jo kun mig, der skal se de billeder, og jeg tror altså at det virkelig sparker til motivationen.

Nederdel fra Stig P* / Sko fra Asos* / Skjorte fra H&M / Taske, vintage fra Bob & Lutetia / Øreringe fra Enamel Copenhagen* / Halskæde med firkløver fra Enamel Copenhagen*

I næste uge vil jeg komme mere ind på, hvordan min plan ser ud og hvilke tiltag, jeg har gjort, men for nu vil jeg spørge dig, om du kan genkende lidt af det, jeg skriver om her og om du synes, det vil være godt for dig, at jeg hiver dig med på min rejse – kan vi mon motivere og inspirere hinanden til at lande et positivt sted for os selv hver især? 

……………..

Følg også via YoutubeNyhedsbrev, Facebook og Instagram

Du kunne også være interesseret i

11 Kommentarer

  • Reply
    Gitte
    7. juli 2018 kl 10:20

    Åh, det rammer plet.
    Det er nemlig så rigtigt, de tanker og de ting jeg siger til mit spejlbillede, ville jeg jo aldrig sigt til mine veninder eller nogle andre.
    Synes iøvrigt altid du ser skøn og super stilet ud ( og slank?)
    Læste et sted, at det værste man kan sige til en kvinde er at hun ser tyk ud. Det er lidt tankevækkende, for jeg kan da komme på det der er værre at være end lige tyk?

    • Reply
      Dorte Bak
      8. juli 2018 kl 13:44

      Ja det er lidt skørt, at det at være tyk skal være værre end meget andet, og der er helt klart også en diskussion i det emne. Jeg håber, jeg kan dele ud på en måde, som måske kan motivere dig i din rigtige retning – husk at følge med på Instagram og Youtube også, da jeg tænker at sprede historien lidt ud. Rigtig god søndag 🙂 Kh Dorte

  • Reply
    Elizabeth
    8. juli 2018 kl 14:59

    Oh yes. Faktisk kan jeg nu tælle 4 gange, hvor folk har troet at jeg var gravid på grund af min top-mave. Et eller andet sted synes jeg det er fjollet, at jeg er blevet ked af det pga det, for det er jo en fin ting at være gravid – men jeg kan ikke løbe fra, at det bliver jeg altså alligevel lidt, hver gang. Heldigvis fylder det ikke så frygtelig meget i hverdagen ellers.

    I forhold til motivation og inspiration til at gribe det med vaneændringer an, vil jeg rigtig gerne anbefale dig bogen ‘Better Than Before’ af Gretchen Rubin, som skriver om forskellige strategier for at skabe gode vaner og opnå mål. Og så hendes anden bog, The Four Tendencies, som giver et fint indblik i hvorvidt man motiveres af indre eller ydre forventninger – eller begge eller ingen – og hvilke strategier der passer til de forskellige typer.

    Jeg glæder mig rigtig meget til at følge din rejse 🙂

    • Reply
      Dorte Bak
      9. juli 2018 kl 8:18

      Ha ha, ja det med at se gravid ud, når man ikke er det, det er jo ikke optimalt og er sikkert (heldigvis?!) sket for os alle. Tak for bog-tipsene – må jeg give dem videre i et indlæg? Kender dem ikke, men vil undersøge dem 🙂 Klem fra Dorte

  • Reply
    Stine
    9. juli 2018 kl 13:02

    Tak Dorte, fordi du deler dine tanker. Jeg kan bestemt også godt nikke genkendende til det.
    Jeg tror, at det er den rigtige tilgang at se positivt på de ting, der fungerer og man kan – i stedet for negativt på det, der ikke fungerer. Men det er bare så hulens svært at gøre i praksis (for mig i hvert fald).
    Jeg glæder mig meget til at følge dig – og tager også med på rejsen 🙂
    KH Stine

    • Reply
      Dorte Bak
      9. juli 2018 kl 21:30

      Kære Stine. Dejligt, du hopper med på rejsen, så håber jeg, at noget af det, jeg gør og deler, kan motivere dig også. Og du har helt ret; det ER svært, det er jo derfor vi er så skide dårlige til at knække koden. Men nu gør vi det – SGU! Klem Dorte

  • Reply
    Morten
    14. juli 2018 kl 9:23

    Man har faktisk fundet ud af at folk der bliver eksponeret for “motivations-citater” m.m. ikke har højere chance for at gennemføre en sundere livsstil end andre. Folk der har lagt en plan for deres træning/kostændring derimod, har statistisk større succes med deres “vane-ændring” end folk, der ikke har lagt en plan. Så et godt tip vil også være at lægge en plan for det.

    Jeg hepper på dig og håber du får held med at lande det rigtige sted.

    • Reply
      Dorte Bak
      14. juli 2018 kl 11:27

      Tak Morten – du har helt ret og derfor er der lagt en gedigen plan – check dagens indlæg, måske det understøtter din viden? Dejligt med opbakningen – af hjertet tak! Kh Dorte

  • Reply
    Mille
    16. juli 2018 kl 9:51

    Rigtig fint indlæg, Dorte! Jeg vil se frem til at følge med.

    God dag!

    • Reply
      Dorte Bak
      16. juli 2018 kl 22:13

      Hej Mille – det er jeg glad for at høre. Jeg håber, jeg kan give lidt humør videre 🙂 Klem fra Dorte

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.