Varigt vægttab - bliv motiveret med mig - Dorte Bak
Kvindeliv Varigt vægttab

Varigt vægttab – bliv motiveret med mig

Fotos af Malene Porup

Her får du indsigt i min plan for at opnå et varigt vægttab. Jeg deler min plan for at komme i bedre form og at holde motivationen i længere tid. Jeg er ikke ekspert, men jeg håber at min måde at gribe det an på kan hjælpe dig til at blive klogere på dine udfordringer, så du også kan få succes med at sætte og nå dine mål.

Sidste uge afslørede jeg, hvordan jeg i virkeligheden går og har det med mig selv, og jeg lovede at vende tilbage med mere info om, hvordan jeg har valgt at gribe det hele an. Først vil jeg bare lige sige tak til de af jer, som har meldt jer klar til kamp sammen med mig – I er super seje, når I står frem, indrømmer og bakker op, og jeg er sikker på, at vi sammen kan ændre vores tankegang og dermed vores handlinger og resultater.

Jeg kan jo kun dele min egen historie, men jeg har på fornemmelsen, at den minder om mange andres, så her vil jeg komme mere konkret ind på, hvad min handlingsplan er.

Min træningshistorie

Jeg har brugt noget tid på at se min egen historie i øjnene. Jeg tror, det er afgørende for at man forstår sine egne begrænsninger og dårlige oplevelser, men også for at finde ud af sine styrker og interesser.

Jeg er gået fra at være en lille pige uden behov for at forstå forskellen på proteiner og kulhydrater, til at skulle forstå rigtig mange ting, hvis jeg vil ændre noget. Jeg dansede minimum 1 time om dagen i flere år og var i super god form, men jeg dansede ikke for at være i god form – jeg elskede det bare og kunne ikke undvære det. For mig kom ændringen, da jeg for rigtig mange år siden havnede på antidepressiver og tog 15 kilo på over bare 3 måneder. Et par år inden var jeg flyttet fra Odense til København og havde på grund af skader ikke adopteret dansen med. Jeg skulle starte forfra uden dans. Det var en frygtelig periode, som jeg aldrig glemmer, men på den anden side af det, kan jeg takke perioden for at have givet mig et perspektiv, som har bragt mig mange lykkestunder siden. Taknemmelighed og positivitet flyttede ind, da den negative periode flyttede ud, men desværre flyttede de 15 kilo ikke helt med, og jeg har siden mine dansedage ikke fundet en motionsform, som har kunne gribe mig på samme måde.

I årevis har jeg ventet på, at jeg på magisk vis, helt uden indsats, ville genvinde mine unge års fantastiske forbrænding. Du kan selv gætte svaret, tror jeg. Samtidig har jeg prøvet kræfter med al mulig motion og gennemført et besværlig tvillingegraviditet, som også har sat mig tilbage, så succeserne har gemt sig godt for at sige det mildt. Og hvad gør man så?

Sådan ser min plan ud

Min plan er i bund grund simpel. Jeg vil give mig selv succeoplevelser!

For at sikre mig selv flere succeser, har jeg været meget realistisk i forhold til mine personlige udfordringer og faldgruber. Jeg sætter barren, der hvor jeg ved, den kan overholdes lige nu, både hvad angår kost og motion. Det lyder jo nemt nok ikke?!

Det handler jo alt sammen om motivation, så jeg har vendt bøtten og defineret mine mål på en anden måde end bare at jeg vil tabe mig. For mig ser målene sådan her ud:

  • Jeg vil spise, så jeg undgår mavepine og oppustethed
  • Jeg vil reducere mængde af væskeophobning i min krop
  • Jeg vil mærke, at mine muskler bliver aktiverede
  • Jeg vil føle mig stærk
  • Jeg vil lave træning, der passer til mig udfordringsmæssigt uanset hvor lidt det så er
  • Jeg vil mærke mit tøj sidde bedre på min figur

Jeg startede for 2 måneder siden med at justere mine kostvaner. Jeg startede stille ud for at få vanerne på plads og så en måned senere begyndte jeg på et par træninger, som jeg kan udføre herhjemme. Jeg faldt over denne youtube-kanal med rigtig mange ballet-inspirerede workouts, hvilket passer rigtig godt til mit mindset, så det gjorde jeg et par gange om ugen, simpelthen bare for at prøve mig selv af.

For 2 uger siden fik jeg så besøg herhjemme af Joanna, som er personlig træner og kostvejleder, og hende havde jeg en lang snak med omkring min plan. Hun testede mig, vejede og målte (og konstaterede at min bodyage ligger på 53!!!) og så lavede hun et styrketræningsprogram, som passer lige præcis til mig. Jeg stiler nu efter at lave hendes program de anbefalede 3 gange om ugen samt at få nogle gåture ind imellem.

Jeg har delt en video med en god snak om det med at finde den helt rette motivation. Se den her og husk at vende tilbage for at læse resten af indlægget 🙂

At få styr på kostvanerne

Igen handler det helt vildt meget om den rette motivation. Jeg tror simpelthen ikke på at det er viljestyrken, som skal bære mig i mål. Det er realismen, der skal det. Derfor skal jeg bruge mine motivatorer fra punktlisten ovenfor til at forstå værdien af de ting, jeg propper i munden.

Jeg undgår hvede og gluten, fordi det giver mig mavepine og gør mig oppustet. Det er bare noget, jeg har konstateret, og selvom jeg altid har haft ufattelig svært ved at undvære brød, så går det over alt forventning nu. Jeg må gerne, men jeg husker mig selv på, hvad det medfører, så de fleste dage vælger jeg noget andet af lysten til at have det godt.

I forhold til sukker, som virkelig er en afhængighed for mig, så hørte jeg, at bare lidt sukker binder væske til din krop. Jeg går rundt og føler mig som en squishy for tiden, så selvom jeg gerne må nyde et stykke kage i weekenden, så har jeg mange gange valgt det fra. Det har ikke krævet viljestyrke at afstå, når jeg har afstået, fordi motivationen er kommet fra den viden, at jeg så ikke hjælper mig selv til at komme af med væsken, som i den grad generer mig.

Joanna har ud fra de målinger vi lavede sidst udstukket mig en retning i forhold til dagligt kalorieindtag og ved hjælp at app’en Lifesum finder jeg ud af, hvilke ting jeg kan spise for stadig at være mæt og glad. Jeg bruger i Lifesum hele tiden, men når jeg laver et nyt måltid, som for eksempel mine stegte ris, så taster jeg ingredienserne ind for at se, hvor mange kalorier, der egentlig er i det måltid. Sammenholdt med hvornår jeg så bliver sulten igen, begynder jeg at få styr på mine dage, og når jeg synes, jeg har fået et godt ugeskema op at køre, med plads til de ting, jeg vil have, så behøver jeg kun Lifesum, når jeg i ny næ skal prøve noget nyt eller har brug for at komme tilbage på sporet for eksempel.

Tip! De første par uger med kostændring uden sukker er lidt hårde at komme igennem, så der holdt jeg mit lager klar med light sodavand, is fra Easis og Läkeroler. Det går hurtigt over til ikke at være nødvendigt, så nu har jeg ikke behov for de snydende løsninger længere. Jeg elsker simpelthen en håndfuld cherrytomater eller bær i stedet.

Hvis vi skal kunne gå i mål i fællesskab, så vil det være en stor hjælp for mig at høre fra dig. Lad mig vide, om du bliver motiveret og hjulpet af mine delinger, om du savner input til at bevare motivationen, planlægge dit forløb eller til kostplanen. Igen, jeg er ikke ekspert, men blot en kvinde som dig, der efterhånden har prøvet en del og talt med mange dygtige mennesker. Klem fra Dorte 

……………..

Følg også via YoutubeNyhedsbrev, Facebook og Instagram

Kan du lide mit arbejde her på bloggen, så hjælp mig ved at bruge disse links til at købe dine ting online. Jeg får en lille kommision af salget, som ikke påvirker din pris. Det er en lille indsats, som gør en stor forskel for mig. Tak!

EllosBoozt – Bog & IdeCoop.dk – Coolstuff – Matas – Nicehair – AlerinAvavilleLegebutikken
Bagetid.dkApopro Online Apotek – Du glemmer det aldrig – Australian BodycareJysk Frisørlager
Asos – Emirates – Hotels.com – Vero Moda – Room21

Relaterede indlæg

2 Kommentarer

  • Reply
    Therese
    juli 15, 2018 at 10:45

    Jeg hepper på dig 🙂
    Det føles så godt at prioritere sig selv, og det er så vigtigt i en travl dag med børn og karriere.

    • Reply
      Dorte Bak
      juli 15, 2018 at 20:36

      Tak Therese, det er så dejligt at høre og at du tog dig tid til et lille hep! Rigtig god aften, kh Dorte

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: