0
Kvindeliv Sund & selvkærlig

En status på kur, selvkærlighed og træning

I er mange, der fortsat viser interesse for projekt Sund & selvkærlig, og jeg har på fornemmelsen, at I også er flere, som leger med derude. Det er dejligt, men nu er der jo gået noget tid, og derfor er det på tide at komme med en update på. hvordan det egentlig går. Hos mig er der ups & down, præcis som forventet, og her deler jeg mine foreløbige erfaringer.

Først og fremmest, så vil jeg indrømme, at jeg synes, det er svært – pisse svært. Ikke desto mindre har jeg mest positivt at sige, fordi jeg oplever at være på sporet af noget godt. Jeg har fået indarbejdet nogle gode hverdagsvaner, som føles nemme at overholde og så fastholder jeg mig selv i at mærke rigtigt efter, hvad der føles godt for mig. Jeg har lidt udfordringer angående kosten, som jeg vil komme ind på nedefor, og jeg har adskillige udfordringer i relation til motionen – den snupper vi lige til sidst, ha ha!

Kost

For mig har det altid været nemmest at sætte ind på kostvanerne. Af en eller anden grund kan jeg bare godt, når jeg vil, og det vil jeg jo.

  • Sukkerfrit og glutenfrit søndag til torsdag
  • Plads til uartigheder (hvis jeg har lyst) fredage og lørdage
  • Masser af daglige grøntsager alle dage

Jeg hjælper mig selv til at overholde hverdagens gode hensigter ved at food preppe og ved at have fornuftige snacks ved hånden eller i tasken, når jeg er på farten. Det gør det nemt ikke lige at ryge forbi en bagerafdeling eller kiosk.

Motion

Motion er og bliver den sværeste udfordring for mig. Jeg har simpelthen så svært ved at knække koden til at få regelmæssig motion ind, som glæder mig på et eller andet niveau.

For mig handler det ikke om, at jeg ikke kan lide motion, derimod at jeg hele tiden møder forhindringer takket være en elendig grundform. Jeg har nogle skavanker fra en svær graviditiet, som jeg aldrig har fået gjort noget ved, og det er dem jeg forsøger at få genopbygget nu. Der er gode perioder og svære perioder, og lige nu er en svær periode, hvor jeg faktisk slet ikke får trænet. Det seneste program, jeg fik lavet, har jeg ikke været i balance med og jeg har som følge deraf haft sygedage, fordid et sætter sig i hele mit underliv og ryg. Så jeg må gå et skridt tilbage endnu engang – holde mig til de øvelser, jeg ved fungerer, og så bygge et par enkelte nye øvelser på hen ad vejen. Jeg har besluttet mig for at gå til en fysioterapeut nu, så jeg kan få en guidet ryg-optræning.

Jeg drømmer om at rende rundt på en badmintonbane, slå til en tennisbold eller kunne bevæge mig frit på et dansegulv, og det er faktisk det, jeg bruger som motivation for ikke at give helt op.

Resultater, motivation og nye mål

Til trods for de beskrevne udfordringer, så har jeg heldigvis tilfredsstillende resultater med mig. Sidst jeg blev målt og vejet havde jeg smidt lige knap 15 cm fordelt over kroppen, svarende til 3 kilo. 3 kilo lyder ikke af meget, når man husker sig på at jeg begyndte i slut maj, men jeg har jo fra starten besluttet mig for at lave en plan, der ikke føles som en kur og som er realistisk at forblive tro mod, så med det in mente kan jeg kun være glad og stolt.

Selvom det “kun” er 3 kilo, så kan jeg i øvrigt se og mærke stor forskel. Måden jeg spiser på har givet mit system ro, så hvor jeg før havde oppustet mave, så ligger den behageligt på plads nu og tøjet sidder bare bedre på mig, end da jeg startede.

Sidstnævnte er det som holder mig motiveret. At man kan holde ud at møde sit eget spejlbillede er simpelthen en gave, når man kommer derfra, hvor jeg var endt, så det værste jeg forlader mig til er at jeg bevarer vægttabet – ikke at jeg tager det på igen. De største gevinster er da også værd at liste op, fordi de i den grad fastholder min motivation:

  • Langt mindre mavepine – jeg er sikker på, jeg ville undgå det i langt højere grad, hvis jeg nu ikke brugte mine 2 ugentlige dage på uartigheder, eller  hvis jeg i det mindste var uartig med nogle andre ting end dem, jeg har valgt de seneste 2 uger (kan du sige ostepops, hvedeboller og slikskål)
  • Bedre humør – ingen tvivl om at humøret påvirkes positivt både grundet det lavere sukkerindtag og det forbedrede spejlbillede

Mine nye mål, fordi dem har jeg brug for, bliver disse:

  • At runde de 5 tabte kilo
  • At få regelmæssig træning ind igen
  • At udskifte de uartige uartigheder med mindre uartige uartigheder, som føles meget uartige. Måske man skulle lave et blogindlæg med 10 eksempler på den slags – det kunne vi da godt bruge, ikke?

Nå, det blev langt, men det var det lidt nødt til at blive, og måske (jeg håber det) det kan hive dig tilbage på sporet, hvis du også er ved at skride ud, eller måske det kan få dig med ombord, hvis du endnu ikke er kommet i gang. I så fald vil jeg virkelig anbefale dig at se denne video først! Hvordan går det for dig derude? Kan du bruge den her føljeton til et eller andet positivt for dig selv? Kram fra Dutte 

……………..

Følg også via YoutubeNyhedsbrev, Facebook og Instagram

 

Du kunne også være interesseret i

5 Kommentarer

  • Reply
    Sun-Hee Christensen
    11. september 2018 kl 21:06

    Sejt Dorte. Jeg har den modsatte udfordring – træning er en fast del af min hverdag, men kosten er lidt sværere? Men nu er jeg startet på LCHF kickstart, så forhåbentlig får jeg styr på sukkertrangen???

    • Reply
      Dorte Bak
      13. september 2018 kl 13:51

      Spændende med LCHF-kickstart – det har vist fungeret godt for dig før, har det ikke? Hepper på dig søde 🙂

  • Reply
    Mille
    15. september 2018 kl 14:37

    Det er spændende at følge med, Dorte 🙂 Og godt gået, synes jeg!

    Et lille træningstip er at påbegynde et træningsforløb hos http://www.mavenogmig.dk, her er der fuld fokus på at få styrket ens core, og træningen er utrolig simpel og let at inkorporere i en travl hverdag. De har i hvert fald mine varmeste anbefalinger 🙂

    • Reply
      Dorte Bak
      15. september 2018 kl 16:53

      Tak det kan da være jeg skal se nærmere på dem – altid godt med nye tips! Du har selv prøvet kan jeg høre? Klem

      • Reply
        Mille
        29. september 2018 kl 12:09

        Hej igen,

        Jeg har ikke modtaget en mail, selvom jeg satte hak ved “Informer mig om nye kommentarer via e-mail” – så jeg havde slet ikke set, at du havde svaret mig 🙂

        Men ja, det har jeg. De får mine varmeste anbefalinger – jeg synes, at det har fungeret super godt. Jeg købte et klippekort, hvor vi så tilrettelagde et forløb, der passede til mig og mine udfordringer. Så lavede jeg hjemmeøvelser og kom ind forbi klinikken i ny og næ til opfølgning 🙂 Når man klikker rundt på deres side, så er der stor fokus på delte mavemuskler (som mange får fx efter en graviditet, men både mænd samt kvinder, der ikke har været gravide, kan også få det) – jeg havde dog ikke delte mavemuskler, men har haft rigtig stor gavn af at træne mit core alligevel 🙂 De holder iøvrigt gratis infomøder med jævne mellemrum, så man kan snuse til det, og se om det er noget for én 🙂

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.