0
Hverdagsmad Madplan Planlægningstips

Inspiration: Food prep og madplan

En uges food prep i ord og billeder, som måske kan give dig lidt inspiration til at skære et par hjørner i hverdagskøkkenet hos dig selv.

Så blev det mandag og vi er vendt hjem fra en dejlig ferie under den sydeuropæiske sol. Det har været overraskende godt med sådan et cruise – indrømmer, jeg var lidt spændt på, hvad det nu skulle vise sig at være for en slags ferie. Tænker jeg deler lidt glimt og erfaringer fra turen i et andet indlæg.

Som sædvanlig startes ugen op med madplanlægning og indkøb. I plejer at blive glade for at se med, så her giver jeg et hurtigt overblik over, hvad jeg har preppet til ugens gang:

  • Blomkål, gulerod og broccoli blev hakket i foodprocessoren og blandet sammen ris “ris”
  • 2 stk Hokkaido græskar blev bagt og blendet til en mos
  • Broccoli, citron, mandelmælk, pære og hørfrøolie står klar på køl
  • Broccoli blev skåret i små buketter
  • Nybagt bananbrød
  • Knoldselleri blev skåret
  • Kogte ris
  • Chiagrød

Knoldselleri kunne lige så godt være pastinak eller persillerod, men jeg kan nu godt lide den her grimme grøntsag, som bliver sød, når den indgår tilberedt i en ret. Jeg har finthakket den med henblik på at kunne lave en risotto med knoldselleri og svampe i. Derudover tror jeg, jeg sniger det i en grøntsagsgryde, kødsauce eller suppe i ugens løb. Det er sådan en nem måde at snige ekstra grønt ind i måltidet.

Broccoli, blomkål og gulerod som grøntsagsris er en favorit for mig. Jeg laver thaistegte ris til frokost et par gange om ugen, hvilket er super nemt, mættende og smager virkelig godt. Det fungerer også fint som alternativ til rigtige ris, når du spiser eksempelvis Boller i Karry.

Fordi jeg havde et helt blomkålshovede og 2 broccolier, så blev der rigeligt af blandingen. Jeg tog derfor ca. halvdelen af blomkålen fra til en blomkålssuppe (måske med lidt knoldselleri i) senere på ugen og resten bliver frosset ned i mindre portioner, så det er nemt at lave de stegte ris.

Hokkaido græskar skal man ikke undervurdere. Dels laver jeg nogle gange hokkaido pandekager, som jeg blev introduceret til sidste år i MK Bootcamp, men Halloween er også om hjørnet, så det er min plan at skulle bage lidt med græskaret også. Der bliver en del mos ud af sådan 2 bagte hokkaido’er og du kan sagtens nedfryse det til senere brug.

Jeg skærer det ud i 1-2 cm tykke skiver og bager det i ovnen ved 175 grader til det er helt mørt og kan skæres fri af skallen.

Se opskriften på syltet græskar med vanille, som smager fantastisk til kødretter og isdesserter

Jeg har i øvrigt ikke glemt, at jeg har lovet flere af jer en opskrift på artiskokker, så den står på min to do-liste, I promise!

Kunne I tænke jer at høre om vores krydstogt og er der noget bestemt, du gerne vil høre om i den forbindelse, så skriv det i en kommentar herunder. Rigtig god mandag aften, klem fra Dorte ♥

………………

Følg også via YoutubeNyhedsbrev, Facebook og Instagram

Du kunne også være interesseret i

2 Kommentarer

  • Reply
    venterpaavin
    1. oktober 2019 kl 0:00

    Nu er jeg ikke den vilde ‘food-prepper’, men nyder dog godt af, at laver store portioner mad. Jeg er aftenvagt 5 aftner hveranden uge, og så er tiden ikke til, at stå i køkkenet. Så der spiser jeg altid det samme, som jeg forberede tidligere på ugen, men forberedte jeg lidt mere frugt og grønt røg der måske mere af det ned (;

    • Reply
      Dorte Bak
      1. oktober 2019 kl 11:28

      Du er måske mere en meal prepper end en food prepare, hvis man nu skal nørde lidt med begreberne. Uanset hvad, så gør du jo noget, der gør hverdagen nemmere for dig og måske du kan tilføre bare lidt grønt også 🙂

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.