0
Bedre hverdag

Del dine indkøbsvaner og saml point

Kan man gøre indkøb lidt mere værdifulde for sig selv? I dag handler det om muligheden for at opspare værdifulde point hver gang, du handler, fordi du har mulighed for at tilmelde dig et panel af danskere, der får indflydelse på butikkernes udvalg.

For 15 år siden, samme tid som jeg mødte min mand, var jeg virkelig flad. Nul penge havde jeg, boede i en tarvelig 1-værelses lejlighed og selvom jeg arbejdede fuldtid, så var det ikke fordi pengene rullede ind. Mine indkøbsvaner og madlavningsvaner så væsenligt anerledes ud end i dag, men en ting jeg havde nok af, i modsætning til nu, det var tid. Derfor blev jeg medlem af sådan en fokusgruppe, der kunne give input på alt lige fra nye TV-serier såvel som indkøbsvaner. Som tak for min tid fik jeg gavekort, som på det tidspunkt gav mig mulighed for at gøre mere ud af eksempelvis julegaverne. Jeg husker, at jeg syntes godt om det – det var sjovt at forholde sig til noget helt lavpraktisk, og det var ikke en test, som man kunne dumpe, da analysefirmaet bag netop ønskede at få et billede af forskellige danskere indstilling til ting. Det var ren win!

Optjen point ved at dele dine indkøb med GfK Danmark

Jeg havde faktisk glemt alt om det, og forestillede mig ikke, at den slags fokusgrupper fandtes i vores digitale tider. Ikke desto mindre blev jeg for nylig kontaktet af GfK Mini-Danmark, som netop er et analysefirma, der gør sig i at forstå danskernes indkøbsvaner og efterspørgsel.

De er altid åbne overfor at invitere flere familier, singler… ja danskere ind, fordi det giver dem et realistisk billede af, hvad vi alle sammen ønsker ud af vores indkøbsture. Dine registreringer belønnes ugentligt med point, som kan veksles til gavekort eller produkter til eksklusive rabatpriser. Måske det er noget for dig? Tilmeld dig her.

Selve oprettelsen tager 5 minutter og når du er sat op, bliver det så din opgave at scanne dine dagligvareinkøb løbende. Det gøres via en app, hvor du scanner stregkoderne og deler indkøbssted og priser med dem. De bruger din registrerede data til at kortlægge danskernes indkøbsvaner og det giver altså producenter og dagligvarebutikker mulighed for at tilpasse sig, så de imødekommer efterspørgslen. Især bliver jeg glad for at de har et felt, hvor man krydser af, hvis varen man har købt er købt som “madspildsvare”, altså en vare som sælges super billigt, fordi den falder på sidste salgsdato. Det er jo en af de ting, som jeg virkelig er glad for, når supermarkederne tager ansvar for, og personligt tjekker jeg altid madspildshylderne, når jeg er på indkøb.

Helt lavpraktisk skal man lige finde ud af, hvordan man smartest holder styr på sine kvitteringer og registreringer, men allerede efter den 1. uge havde jeg fundet et system for mig selv, som gjorde det nemt at holde styr på. Det tager lidt tid at registrere, men ikke så meget at man bliver væltet overkuld, og når belønningen er fornuftig i den anden ende, kan man nemt forklare sin sunde fornuft, at det giver mening at investere lidt tid i registreringerne. Lidt som at have en mini-mini-bijob hjemme i sofaen. Har du en uge, hvor du er på ferie, er fraværende eller af anden årsag ikke kan registrere, så kan du give GfK besked. Så ved de, hvad dit fravær skyldes og sørger for at tildele dig point alligevel.

Det her er et lidt anerledes samarbejde, men jeg synes det giver så god mening for alle jer hverdags-revolutionister, så jeg håber, I tager godt imod inputtet – det vil helt klart også være sjovt for mig at høre fra dig, hvis du allerede deltager i panelet?

………………

Følg også via YoutubeNyhedsbrevFacebook og Instagram

Du kunne også være interesseret i

Ingen kommentarer

    Skriv en kommentar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.