0
Bedre hverdag Food prepping

Food prepping der sniger flere grøntsager ind i hverdagen

De lækreste spinatpandekager med jugurt, jordbær og weekend granola

Så venner, nu skal vi kaste kærlighed på grøntsager og frugt. Vi skal se nærmere på, hvordan vi gør alt det grønne mere tilgængeligt i en travl hverdag, og hvad vi bruger de forskellige ting til. Det handler om prepping af grøntsager og jeg giver dig et indblik i, hvilke grøntsager og frugter, jeg oftest prepper, hvordan jeg opbevarer dem og hvad de bliver brugt til.

Grøntsager du kan preppe

Prepping af grøntsager er nemt og ikke særligt tidskrævende, især hvis du deler det op og tager 1-2 forskellige grøntsager hver weekend. Du kan jo nedfryse stort set alt, så listen herunder er ikke udtømmende, derimod et indblik i mine vaner. Det skal ikke læses som om, jeg gør alt det her hver uge, derimod skifter jeg lidt fra uge til uge. Ofte har jeg fra ugen før i fryseren og så prepper jeg noget andet ugen efter. På den måde kan jeg få god variation af grønt i mine retter.

  • Friske baby spinatblade skylles og lægges i koldt vand 10 minutter. Herefter gemmes en god håndfuld i køleskabet og resten fryses ned.
  • Gulerødder rives på rivejern. Opbevares i en beholder på køl eller fryses ned.
  • Gulerødder snittes fint til tern, eller køres mindre i en foodprocessor til ris-konsistens. De opbevares i en lufttæt bøtte på køl eller fryses ned.
  • Friske mynteblade skylles og fryses ned i en lille pose.
  • Citroner skrælles og skæres i halve eller kvarte, som nedfryses.
  • Blomkål og broccoli køres til “ris” i en foodprocessor og fryses ned, hvis ikke det skal bruges samme dag eller dagen efter.
  • Modne bananer skrælles og nedfryses i mindre stykker.
  • Knoldselleri køres mindre i en foodprocessor og fryses ned.
  • Hakket løg, opbevares i en lufttæt beholder på køl.
food prepping grøntsager
Skyllet spinatblade til nedfrysning
prepping af grøntsager og frugt
Råkostsalat in the making…
Food prepping af grøntsager
Skyllede myntestilke klar til fryseren, så de kan revolutionere mine greenies

Disse retter laver jeg med de preppede grøntsager

Retter med grøntsagsris

  • Risotto – lige for tiden er jeg glad for at spise risotto, som jeg spæder op med grøntsagsris og fintsnittede grøntsager. I en risotto bruger jeg ofte knoldselleri, som tilfører en sødme, som gør, at jeg kan skære ned på mængden af parmesan i retten. Sauterede gulerødder smager også virkelig godt i sådan en ret. Kunne du tænke dig en opskrift på en af mine varianter af risotto?
  • Thaistegte ris – jeg har nævnt den før, og den lever i bedste velgående. Jeg tror faktisk ikke, jeg nogensinde bliver helt færdig og træt af den ret.
  • Boller i karry med et sundt twist – “risene” kan både blandes i karrysaucen såvel som være erstatning for ægte ris
  • Supper og andre saucer – grøntsagsris er nemme at skjule i saucer og supper, hvor de kan blendes sammen. Ofte tilfører de både konsistens og smag til det færdige resultat, og det er således en utroligt nem måde at få ekstra grønt i en travl hverdag

Retter med frossen frugt og grønt

  • Smoothies – jeg har altid frosne jordbær eller mango på lager, og sammen med frossen spinat, mynte, agurk, avocado, banan m.v. laver jeg stort set dagligt en greenie. Jeg drikker den oftest med sugerør, men ind imellem bliver den også serveret i en skål med toppings.
  • Chiagrød – Jeg elsker simpelthen chiagrød til morgenmad. Jeg var SÅ længe om at “turde” prøve det, fordi jeg ærligt talt ikke syntes, det så specielt lækkert ud, men wow… jeg er hooked! Hvis du er i tvivl om konsistensen, så kan du se min (efterhånden gamle) video med hvordan du laver chiagrød
  • Bananbrød – Jeg elsker et godt bananbrød, og det er sådan en skøn treat om eftermiddagen, som næsten føles kageagtigt uden overhovedet at være det. Måske jeg også snart skulle få delt en opskrift på det?
  • Bananpandekager – Geniale til morgenmad, men dur bestemt også som forkælelse hen på eftermiddagen, hvor ungerne kommer hjem
  • Spinatpandekager – En lækker måde at snige lidt ekstra grønt ind i dagskosten på, jeg siger det bare!
Chiagrød med banan, kakaonibs og pære
Bananpandekager med skyr, karamel og brændte mandler

Retter med friske preppede grøntsager

  • Salater – Jeg bruger oftere spinat end salatblade, når jeg laver friske salater til maden. Det er fedt at kunne gribe en håndfuld, som ikke først skal skylles. Det samme gælder med fint-snittede gulerødder, løg m.v. Det er simpelthen bare mere overkommeligt at få en salat på bordet, når det ikke indebærer at skulle stå og hakke 8 forskellige ingredienser kl. 5 minutter i spisetid!
  • Hapse-snacks – Ja det samme gælder jo de løbende hapsere, som lige så godt kan bestå af små tomater og gulerodsstave, som kiks og slik.
  • Råkostsalat – Jeg elsker seriøst en klassisk råkostsalat med revet gulerod og revet æble OG selvfølgelig saftige rosiner. Jeg vender den gerne i lidt citronsaft, så holder den sig frisk i både farve og smag de næste par dage på køl, uha mums!
  • Vegetariske klatkager – Hvis jeg har lidt små rester af forskellige grøntsager, så hakker jeg dem fint bruger dem til disse klatkager, som smager rigtig godt til frokost
Proteinrige klatkager med grøntsagsrester

Jeg håber, du kan bruge den her slags indspark til din planlægning i hverdagen. Jeg bliver nogle gange mødt af mennesker, der mildest talt synes jeg er lidt speciel, når jeg propper mine grøntsager på den her måde, men jeg er bare så kæmpe fan af det. For mig kan det være svært at vurdere, hvornår den slags indhold bliver konkret nok eller omvendt for simpelt. Personligt har jeg det dog sådan, at selv de simpleste ting er værdifulde at blive mindet om igen og igen.

Det med at skabe gode vaner for sig selv sker ikke over natten, så jeg håber, jeg sår nogle små frø derude hos alle jer hverdagsrevolutionister ♥

………………

Følg også via YoutubeNyhedsbrev, Facebook og Instagram

Du kunne også være interesseret i

1 kommentar

  • Reply
    Dorthe
    10. januar 2020 kl 21:18

    Sikke mange gode ideer, tusind tak for det. Og godt nytår!
    Og bananbrød, ja tak 😉

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.