0
Bedre hverdag

Prøv noget nyt og mærk suset

Står du i stampe? Måske føler du at du banker rundt i hamsterhjulet og slet ikke når noget af det, som gør dig glad? Her deler jeg mine erfaringer og ønsker med dig – så du måske også kan lande et rigtig godt sted, hvor du får plads til lidt mere af det sjove i en ellers travl hverdag.

Nogle gange kan man føle, man står i stampe. Er det en kort periode, så mener jeg, det er okay at trække pyt-kortet og tilskrive det almen menneskelig restitution. Er det derimod en følelse, som føles konstant, og måske endda noget, der stiller sig i vejen for, at du får gjort de ting, du egentlig gerne vil, opfylder dine ambitioner eller direkte når dine mål, ja så skal du forsøge at vende skuden. Det skylder du dig selv.

Jeg har blogget i 9 år nu. Bloggen har haft sine forskellige overskrifter i mit indhold, men de senere år har jeg, som du nok ved, givet mig selv lov til at sprede hverdagsglæde. Ikke bare glæden over en smuk buket på bordet, nej decideret fremelsket en forkærlighed for leverpostejshverdagen i sin blotte eksistens. Jeg vil virkelig gerne anerkende værdien af rutiner. Jeg synes ofte, det er rutinerne og trummerummet, som bliver skældt ud, men i virkeligheden tror jeg de fleste af os vil opleve en større lykkefølelse, hvis vi kan finde en plads i vores bevidsthed, hvor taknemmelighed og accept af vilkåret “hverdag” finder sig til rette. Giver det mening, hvad jeg skriver mon?

Derfor skal du elske dine hverdagsrutiner

Hvorfor skal vi så elske de forbandede rutiner? Fordi det er rutinerne, der giver overskud til alt det sjove. Jeg er glad for min beslutning – altså den om at bruge mine kanaler til det budskab. Også selv selvom jeg til tider har følt mig “kedelig” og forudsigelig. Jeg kan dog mærke, at det virker for jer, som læser med, men i meget høj grad også at det har tilført en smuk balance og ro for mit familieliv. Jeg selv er blevet bedre til at takke nej til ting, der ikke giver mening, og jeg hviler langt mere i, hvordan min tilværelse ser ud. I forhold til alle jer, som følger med, så fornemmer jeg også at budskabet er begyndt at bide på. I deler jeres take på hverdagsrevolutioner med mig, tagger mig på Instagram, afprøver mine nemme hverdags-opskrifter og tager planlægningstipsene til jer. Det elsker jeg, så bliv endelig ved!

Klik her og få masser af inputs, der giver en bedre hverdag

Mindset og handling, som gør en forskel

Jeg har lyst til at minde dig om en virkelig banal ting. Alene ved tankens kraft kan du ændre mange ting – du skal simpelthen dirigere din opmærksomhed i retning af andre metoder eller tankegange, end du plejer. Hvis noget ikke virker, så må man jo gøre noget andet, og vi mennesker er så slemme vanedyrkere, at vi nogle gange glemmer, at rutinerne ikke gavner os. Det betyder ikke, at vi skal ændre alt på en gang – eller for så vidt at ret meget behøver ændres, blot at du kan tænke nogle konkrete tanker om, hvad der den kommende tid er reelt vigtigt for dig for at føle livsglæde og livskvalitet. Kan du pege på noget, der ville gøre en stor forskel for dig? Så er det det, du skal styre imod – på en ny måde vel at mærke! Og har du svært ved at komme igang eller at konkretisere det, så er en Bullet Journal eller notesbog med målsætninger og trackers en rigtig god assistent!

Du finder masser af opstartshjælp og inspiration til Bullet Journaling her

For mig personligt og arbejdsmæssigt, så har jeg det seneste års tid arbejdet med at gøre mine budskaber her på bloggen og instagram mere klare for jer andre. Jeg har været et hårdt år igennem rent personligt, som naturligt har indflydelse på mit overskud, og jeg har konstateret, at min største udfordring rent arbejdsmæssigt er at jeg selv sidder fast i gamle rutiner. Derfor har jeg besluttet, at jeg den kommende tid vil stoppe op og reflektere over, hvorfor jeg gør de ting, jeg gør, og vurdere om jeg kan ændre noget i mine rutiner, som giver mere mening i forhold til de arbejdsmål jeg har for mig selv. Her er nogle eksempler, som jeg er bevidst om at ville arbejde med:

  • Få mere søvnjeg har en dårlig vane med at gå for sent i seng og jeg får derfor gennemsnitligt 6-6,5 times søvn. Det anbefales voksne at få 7-8 timer hver nat, og det er en kendt konsekvens at nok søvn fremmer kroppens restitutionsevne, øger vores vitale funktioner og naturligvis også bidrager med dagligt overskud til at koncentrere sig om dagens mål og opgaver
  • Etablere en ordentlig skrivebordsplads til mig selvjeg sidder ofte enten i sofaen, på en kaffebar eller ved mit spisebord, når jeg arbejder ved skærmen. Det er ikke optimalt hverken i forhold til ergonomi eller rutiner
  • Skabe nogle rutiner i mit arbejdeher tænker jeg på de ting, som ofte bliver glemt eller nedprioriteret. Eksempelvis er regnskabet noget, som altid føles som et hængeparti, men jeg mangler faktisk også basale rutiner i forhold til mit salg, opfølgning på samarbejder og i det hele taget pleje af mailboksen

At jeg så lige har klippet 30 cm af mit hår, ja giver jo også et friskt pust, som har indflydelse på mit selvbillede og lysten til at gøre lidt ud af mig selv i hverdagen. Store som små ting kan gøre en forskel, husk det. Er det mon bare mig, der nogle gange ryster posen for at ændre min egen karma?

………………

Følg også via YoutubeNyhedsbrev, Facebook og Instagram

Du kunne også være interesseret i

2 Kommentarer

  • Reply
    Pernille
    5. februar 2020 kl 21:52

    Hej Dorthe.
    Tak for en god blog 🙂
    Jeg var på et kursus med mit arbejde på et tidspunkt. Og der snakkede vi om, at hvis man er i tvivl, så er man ikke i tvivl.
    Det bruger jeg ret ofte og det hjælper mig. Forstået på den måde. Hvis jeg fx inviteres til noget og er i tvivl om jeg har lyst eller vil prioritere det frem for andet jeg kunne lave. Så tænker jeg over det og er jeg stadig i tvivl, ja men så er jeg ikke i tvivl, for så er det ikke noget jeg skal når jeg er i tvivl. Det lyder måske lidt firkantet men mig hjælper det. Jeg bruger det også på mange andre måde. Ser jeg noget jeg vil købe fx tøj, ting til huset osv så gør jeg det kun hvis jeg ikke er i tvivl.
    Jeg skal ha den helt rigtig fornemmelse og ikke være i tvivl. For mig gør det det lettere at leve.
    Kh Pernille

    • Reply
      Dorte Bak
      6. februar 2020 kl 22:59

      Det giver super god mening og jeg gør dwt selv på samme måde meget af tiden – dog har jeg ikke været helt så bevidst om det som du her foreligger det, men det er en god rettesnor . Dejligt du tjekkede ind med en hilsen – du må nyde weekenden, der kommer

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.